Hvad??.. Kan alle se, hvad jeg skriver??...

torsdag, februar 16, 2006

TV-anmeldelse hmmmm

Så oprandt dagen, hvor TV2 sendte deres serie Anna Pihl i æteren, og udover at serien omhandler mit fag, så har jeg også et par andre tilknytninger til serien. De er som følger:
-Jeg medvirker to gange i serien som statist (jeps - fik rollen uden at gå til casting. Det er omtalt tidligere her).
-Min gode kollega Migger har besvaret flere timers spørgsmål fra instruktør, lysfolk, skuespillere, manuskriptforfattere m.m. om politi-liv, -færden og -opførsel.
-Scenerne fra Anna Pihls hjem blev optaget på den anden side af gaden fra mit job, så vi så til i ugevis.
-Serien foregår med udgangspunkt i min stam-station, Bellahøj.

Det var mange ting, så jeg følte, at jeg var nødt til i det mindste at se ét afsnit af serien. -Og det har jeg gjort (vil spare dig for anmeldelsen).

Forud for premieren havde Migger og jeg ligget flade af grin over deres opfattelse af politiet. Specielt var det vanvittigt at se Iben og Charlotte (de to hovedpersoner) bevæge sig i en uniform. De har sikkert set en gammel Olsen-Banden-film hvor politiet løber rundt og laver høje knæ-løft, for det var sådan de løb, når de var i uniform. Da jeg var statist, var jeg lige ved at blande mig. De havde uniformen helt forkert på. Ikke sådan noget med omvendt skjorte og så'n, men de kunne bare ikke lige sætte uniformen, som den skal sidde på en Københavner-betjent (det er sådan noget med at lave lidt ved uniformen, så den spiller helt). De gik i den som om, de kørte med en trillebør. Det var helt galt. Var lige ved at sige, "Nej, sådan kan du faneme ikke gå ud", da vi sad i sminken, men tænkte, at det skulle en statist nok ikke blande sig i. Helt galt gik det, når de hev stav og håndjern frem. Iben stod på et tidspunkt med håndjernene som en nonne med en vis legemsdel på en sømand. Helt galt, Iben. Helt galt. En udmærket skuespiller, men strisser bliver du aldrig ;o)

Nå, men bortset fra det, så havde de ramt detaljerne meget godt. Der var akvarium i spisestuen, hvor vi mønstrer. De var ovenikøbet gået så langt som til at sætte numre på køleskabene (jeps, det har vi. Hold 1-3 køleskabe). Men ikke nok med det - på køleskabene hænger en seddel om at man faneme skal smide sin gamle mad ud, fordi hitte-madpakker har det med at blive ulækre. Og selv dén detalje havde de fået med.

Så selvom serien var spækket med klicheer og action (ja - jeg vil kalde det et b-films manuskript), så har det bestemt været en dygtig mand, der har holdt styr på detaljerne.