Hvad??.. Kan alle se, hvad jeg skriver??...

onsdag, august 10, 2005

Firefox - skift i dag

Jeg har for lidt udnyttet det fremragende koncept, at det er mig, der sætter dagsordenen herinde. Derfor er det vel på tide med lidt propaganda, og vi starter i cyber-space/hjemme hos dig selv. Du sidder garanteret og fedter med Microsofts Internet Explorer (men forhåbentlig ikke ret længe). Jeg har længe surfet med Firefox, som jeg er vanvittigt begejstret for.

Siden skiftet til Firefox har jeg været fuldstændig fri for spyware, adware og hijacking. Ikke nok med det, så er jeg meget begejstret for Firefox' indbyggede ”tabbed browsing”, der gør det muligt at have flere sider åbne uden at have flere vinduer åbne.

Men her stopper festen ikke. Har downloadet flere skins til den, så man kan få lidt afveksling på den grafiske side. Et eksempel kunne være


Men der er meget mere. F.eks. en rigtig pop-up-blocker, så selv de ledeste pop-ups ikke ser dagens lys. Der er en ad-blocker, så man kan fjerne reklamer fra hjemmesider – skønt for reklame-haderne og dem, der surfer med et 56k modem. Der er tonsvis af security-downloads for dem, der er sikkerheds-fanatikere og ikke ønsker at efterlade nogle spor overhovedet. En indbygget sms-sender, der kan sende sms over det meste af verden (okay, det koster lidt, men er garanteret billigere end dit nuværende mobil-abonnement). Vejrudsigt hele tiden (hvis man da tror på den slags). En google-customizer, så man kan få google-resultater præcis, som man har lyst (og uden reklamer).

Men det er ikke seriøst det hele. Man kan hente sig en extension, så man får læst hjemmesider op, så de lyder som den svenske kok i Muppet Show (nåe, der blev du interesseret, hva'?).


Det er vel unødvendigt at komme med flere grunde til et hurtigt browser-skift.

Du kan hente Firefox på dansk her

Du kan se, hvilke extensions der bydes på her (check listen til venstre specielt web annoyances er interessant)

Du kan se temaer/skins her

Udover at få dig en fed browser, giver du også Bill Gates lidt modstand. -Og det er vel også på tide. Ka' du så komme i gang.

P.S. Det er gratis det hele, så jer nordjyder kan også godt komme i gang.